Geschiedenis

In Nederland bestaat Scouting inmiddels al meer dan 100 jaar. Scouting (wereldwijd) begon in 1907 door toedoen van Sir Robert Baden-Powell (ook wel “B-P” genaamd).

Scouting in Nederland begon in 1910. In dat jaar werden de eerste Verkenners-troepen gevormd in een paar steden. De eerste landelijke organisatie werd ook opgericht in 1910: de Nederlandse Padvinders Organisatie. De NPO ging in 1915 samen met de Nederlandse Padvinders Bond en heette van toen af De Nederlandse Padvinders (NPV). De NPO en NPV waren voor jongens van alle godsdiensten, maar desondanks richtten de Rooms- katholieken hun eigen organisatie op in 1938, de Katholieke Verkenners, hoewel de twee organisaties op veel gebieden samenwerkten.

Scouting voor meisjes begon in 1916 met de oprichting van het Nederlands Meisjes Gilde, later omgedoopt tot Nederlands Padvindsters Gilde (NPG). Deze werd later gevolgd door een aparte Katholieke organisatie, de Nederlandse Gidsen Beweging. Scouting Nederland heeft een leuke tijdlijn gemaakt met hierin de geschiedenis en toekomst: bekijk hier deze tijdlijn.

De geschiedenis van scouting Menkema

Al sinds 1980 spelen jongens en meisjes het spel van Scouting in Uithuizen. Hiervoor bestonden we ook al jaren. Hierover leest u later meer op deze pagina.

Winie ten Boer

Winie Ten Boer met de welpenpet en das van haar broer die destijds lid was van de Bernardushorde.

Heeft u aanvullingen?

Het is leuk om te weten waar je roots liggen als vereniging. We zijn daarom bezig om deze geschiedenispagina verder in te kleuren en een fotoarchief aan te leggen. Heeft u een aanvulling op deze pagina of nog wat foto’s uit de oude doos? We horen het graag via [email protected].