Installeren

Je hebt al een paar keer meegedraaid met de groep en besluit lid te worden van de groep. Na een aantal weken plezier te hebben gemaakt en al veel leuke activiteiten te hebben gedaan, is het tijd dat je echt wordt verbonden aan de groep. Scouting kent de traditie een nieuw lid van een speltak te installeren. Het installeren vindt eenmaal per seizoen plaats en is niet alleen voor de nieuwe leden van de groep maar ook voor nieuwe leden van een speltak. Je wordt dus geïnstalleerd als je bent ‘overgevlogen’ naar een oudere speltak en als je voor het eerst bij Scouting bent.

De traditie

Bij de installatie doet de scout een belofte. De scout belooft dan zijn best te gaan doen voor de groep, iedereen te helpen en plezier te hebben in het Scoutingspel. Als de belofte is uitgesproken krijg je dan eindelijk de tekens voor op je Scoutfit en ten slotte wordt de groepsdas omgedaan. Vanaf de installatie hoor je echt bij de groep!

uniformen

Belofte

Met de belofte zegt een scout zijn best te doen om de wet te houden en anderen te helpen. Elke speltak heeft een eigen belofte.

Belofte voor bevers Ik beloof mijn best te doen een goede bever te zijn. Samen te spelen en samen te delen.
Belofte voor welpen “Ik beloof mijn best te doen een goede Welp te zijn,iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Welpen-wet. Jullie kunnen op me rekenen.”
Belofte voor scouts “Ik beloof mijn best te doen een goede Scout te zijn,bewust het goede te zoeken en te bevorderen,iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scouts-wet. Jullie kunnen op me rekenen.”
Bereidverklaring explorers “Als Explorer wil ik samen met anderende wereld om mij heen ontdekkenen meer leefbaar maken. Met de inzet van mijn mogelijkhedenen met eerbied voor alles wat leeft wil ik de kansen die ik krijg benutten. Ik probeer zo goed mogelijk om te gaan met de middelen die mij ter beschikking staan en ik respecteer mijzelf en anderen.”
Belofte voor leiding “Ik beloof mijn best te doen voor jullie een goede leider/leidster te zijnen jullie te helpen een goede Bever/Welp/Scout/Explorer te zijn. Ik beloof ook bewust het goede te zoeken en te bevorderen.Ik wil dit doen samen met de andere leiding van de groep.Jullie kunnen op me rekenen.”

Scoutfit

Vanaf het moment dat je lid bent geworden bij de groep draag je de Scoutfit *blouse/trui*. Tegelijkertijd schaf je ook een groepsdas aan, die je vanaf het moment van installeren mag dragen, zoals je dat hierboven al kon lezen. Je Scoutfit kun je hier aanschaffen.